تبلیغات
باشگاه فرهنگی ورزشی پیکان نمایندگی 1412 - تأثیر ورزش بر ریه ها

تأثیر ورزش بر ریه ها

نوشته شده در تاریخ : یکشنبه 27 بهمن 1387   11:44 ق.ظ

نوع مطلب :تغذیه در فوتبال ،

تأثیر ورزش بر ریه ها

 میزان هوایی كه برای تنفس نیاز دارید به نحوه فعالیت شما بستگی دارد. هنگامی كه نشسته اید حدود 15 بار در دقیقه نفس می كشید. بدین ترتیب 12 لیتر هوا را به ریه هایتان وارد می سازید. در این حالت

 ازاین حجم یك پنجم لیتر اكسیژن توسط ریه ها گرفته می شود. هنگام ورزش ضربان قلب و تعداد تنفس افزایش می یابد . یك ورزشكار حرفه ایی وقتی كه با تمام نیرو ورزش می كند، در هر دقیقه 40 تا 60 بار نفس می كشد و با این عمل 100 تا 150 لیتر از هوا را به ریه هایش وارد می كند و از این مقدار هوا حدودا 5 لیتر اكسیژن در هر دقیقه برداشت می كند. حتی افراد غیر حرفه ای نیز هنگام ورزش به بیش از دو برابر هوایی كه در حالت عادی درون ریه ها می گردد نیاز دارند . بدین ترتیب ریه ها باید در هر زمان قادر به پاسخگویی به نیاز فزاینده بدن برای اكسیژن باشند.

 هنگام ورزش چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی كه شروع به حركت می كنید ماهیچه های بدن شما پیام هایی را مبنی بر نیاز به اكسیژن

 بیشتر به مركز تنفس مغز می فرستند . در مقابل ، مغز شما نیز علائمی را به ماهیچه هایی كه عمل تنفس را كنترل می كنند یعنی (پرده دیافراگم و عضلات بین دنده ای ) می فرستد، بدین ترتیب قفسه سینه گشادتر شده  و هوای بیشتری را به ریه ها وارد می سازد. در نتیجه اكسیژن بیشتری از ریه ها جذب و به ماهیچه هایی كه مشغول تمرین هستند،‌ بویژه  دست ها و پاها فرستاده می شوند.

 چرا ماهیچه ها نیاز به اكسیژن بیشتری دارند؟

برای فعالیت بیشتر ،‌ماهیچه ها باید انرژی بیشتری تولید كنند. این عمل توسط مصرف گلوكز(‌حاصل از هضم غذا) صورت می پذیرد. برای انجام این عمل به اكسیژن نیاز است . اگر میزان اكسیژن بسیار پایین باشد ماهیچه ها سعی می كنند، انرژی را از راه دیگری بدست آورند. اما این حالت باعث ترشح ماده شیمیائی به نام اسید لاكتیك می شود كه موجب درد عضلانی می شود. بسیاری  از ورزشكاران با این وضیعت آشنا هستند. ورزشكاران به ترتیبی آموزش می بینند كه شش ها و عضلاتشان موثرتر عمل كند و اسیدلاكتیك كمتر ترشح گردد.این بدان معنی است كه ماهیچه های آنها قادر به انجام فعالیتهای سخت تری هستند. البته هر فردی با ورزش می تواند شش ها و ماهیچه هایش را تقویت بخشد.

 اگر ریه ها درست كار نكنند چه اتفاقی می افتد؟

افرادی كه از مشكلات ریوی طولانی مدت مانند برونشیت مزمن و آمفیزم رنج می برند، متوجه می شوند كه برای انجام فعالیتهای كوچك مثل پیاده روی ،‌نمی توانند اكسیژن كافی برای ماهیچه هایشان را فراهم سازند. شش ها ممكن است آن قدر سخت كار كنند كه شخص احساس نفس تنگی نماید،‌اما با این همه ،‌جذب اكسیژن همچنین اندك باشد.

 تمرینات بدنی  

از طریق ورزش می توانید اكسیژن بیشتری را به ماهیچه ها برسانید و تشكیل اسید لاكتیك را كاهش دهید. این كاری  است كه ورزشكاران انجام می دهند. ورزش در حفظ سلامت ریه ها بسیار موثر است . متاسفانه بسیاری از افراد بواسطه مشكلات طولانی مدت ریوی از ورزش كردن بیم دارند. بخشی از آن به این علت است كه دوست ندارند دچار تنگی نفس شوند و بخشی دیگر از آن این كه تنگی نفس را برای خود مضر می دانند . ولی این امر واقیعت ندارد. با شروع آرام و افزودن تدریجی مقدار ورزش می توانید تنفس خود را بهبود بخشیده و در نتیجه احساس راحتی بیشتری بكنید.

افراد مبتلا به مشكلات شدید ریوی می توانند حتی با مقدار كمی ورزش از مزایای بسیاری آن سود برند. لذا ارزش این را دارد تا جائی كه ممكن است تمرینات بدنی انجام داده شود. در صورت ادامه فعالیت ،‌ خودتان از این همه توانایی متعجب خواهید شد. این كار را با حركات ساده دست و پا در حالی كه نشسته اید شروع كنید سپس خود را برای راه رفتن از اتاقی به اتاقی دیگر و بعد ها بیرون از خانه آماده سازید.

 كنترل تنفس  

كنترل حركات تنفسی عمدتا با بكار گرفتن قسمت تحتانی قفسه سینه انجام می گیرد. در این حالت قسمت فوقانی سینه و شانه ها ثابت می ماند و باعث می شود كه تنفس بیشتر توسط دیافراگم صورت

 گیرد.تمرین با تمركز آگاهانه روی عمل تنفس انجام می پذیرد . هنگام دم باید شكم را بیرون داد و هنگام بازدم تو برد. این حركات را می توان با گذاشتن دست روی شكم حین تنفس تمرین كرد.
كنترل تنفس به شما كمك می كند كه تعداد دفعات تنفسی را كم كرده و از احساس نگرانی هنگام تنگی تنفس بكاهید.درباره  مراجعه به فیزیوتراپیست جهت كمك به آموزش در مورد كنترل تنفسی ورزش های تنفسی ،‌ با پزشك معالج خود یا متخصص  ریه مشورت كنید.

 



نوشته شده توسط:مهدی اسکندری



 
// setTimeout(function () { // GetMihanBlogShowAds(); // }, 1000);